Individuele veiligheidsmachtiging

Individuele veiligheidsmachtiging

Een individuele veiligheidsmachtiging (IVM) is een administratieve beslissing, vastgelegd in een officieel document, die een natuurlijke persoon stelt, die voldoende garanties biedt wat betreft haar geheimhouding, loyauteit en integriteit, toegang te krijgen tot geclassificeerde informatie die overeenkomt met het niveau van deze machtiging en die zij nodig heeft om te weten.

Doel van een individuele veiligheidsmachtiging

Het verlenen van een veiligheidsmachtiging is noodzakelijk aan eenieder die om beroepsredenen toegang moet hebben tot geclassificeerde gegevens (vanaf het niveau vertrouwelijk), d.w.z. gegevens waarvan het oneigenlijk gebruik één van de fundamentele belangen van België kan schaden, zoals beschreven in artikel 12 van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie, de veiligheidsmachtigingen, de veiligheidsadviezen en de publiek gereguleerde dienst.

Verplichte criteria voor het bekomen van een veiligheidsmachtiging

  • Meerderjarig zijn;
  • In dienst zijn van een Belgisch rechtspersoon;
  • De Belgische nationaliteit hebben; of
    • De nationaliteit hebben van een land waarmee België een overeenkomst heeft gesloten inzake de bescherming van geclassificeerde gegevens; of
    • De nationaliteit hebben van een land van de Europees Economische Ruimte (EER); of
    • De nationaliteit hebben van de Zwitserse Bondsstaat;

En dit, voor zover de bevoegde Belgische inlichtingen- en veiligheidsdienst een veiligheidsonderzoek kan uitvoeren conform de voorwaarden voorzien door de wet, het koninklijk besluit en de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad.

  • Een ‘noodzaak tot kennisname’ hebben in de context van uw functie of opdracht; en
  • De verplichting respecteren van geheimhouding, loyauteit en integriteit.

Wie kan een veiligheidsmachtiging aanvragen? Hoe ga ik te werk?

  • Elke aanvraag moet worden ingediend via de veiligheidsofficier van de werkgever. De veiligheidsofficier is het enige aanspreekpunt tussen de NVO en de werkgever.
  • De veiligheidsofficier dient de aanvraag in te dienen via het Habil+ platform.

Wettelijke termijnen voor het verkrijgen van een veiligheidsmachtiging

Vanaf het moment dat de veiligheidsofficier het verzoek heeft doorgestuurd naar de NVO en dat de NVO het verzoek ontvankelijk heeft verklaard, moet de beslissing aan hem of haar worden meegedeeld binnen een termijn van:

  • 5 maanden voor het niveau “VERTROUWELIJK”;
  • 6 maanden voor het niveau “GEHEIM”; en
  • 9 maanden voor het niveau “ZEER GEHEIM”.

Deze termijn kan met 3 maanden worden verlengd indien het dossier overleg met één of meerdere buitenlandse partners vereist, waardoor dit de maximumtermijn brengt op:

  • 8 maanden voor het niveau “VERTROUWELIJK”;
  • 9 maanden voor het niveau “GEHEIM”; en
  • 12 maanden voor het niveau “ZEER GEHEIM”.

Retributies

De betaling van de factuur van een aanvraag voor een veiligheidsmachtiging is een voorwaarde voor de voortzetting van de procedure.  Het bedrag (op 1 januari 2024) varieert afhankelijk van de omvang van het veiligheidsonderzoek:

  • 200,- € voor veiligheidsmachtigingen niveau “VERTROUWELIJK”;
  • 250,- € voor veiligheidsmachtigingen niveau “GEHEIM”; en
  • 300,- € voor veiligheidsmachtigingen niveau “ZEER GEHEIM”.

De retributies worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan de evolutie van de gezondheidsindex van de maand september van het voorgaande jaar. De referentie-index is die van september 2023. 

Mogelijke resultaten

Afhankelijk van  het resultaat van het onderzoek kan degene voor wie een veiligheidsmachtiging is ingediend, het volgende verwachten:

  • Toekenning voor een periode van maximaal 5 jaar;
  • Toekenning voor een periode van maximaal 5 jaar met een waarschuwing;
  • Een beperking van de geldigheidsduur , het bereik, op geografisch vlak of tot de materie waartoe toegang wordt gevraagd; ou
  • Een weigering

Beroep mogelijk

Indien de betrokkene het niet eens is met de beslissing tot weigering, kan hij (zij) daartegen beroep indienen via aangetekende brief aan de griffie van het Beroepsorgaan inzake veiligheidsmachtigingen en veiligheidsadviezen, Leuvensestraat 48/5, 1000 Brussel, tel. 02/286.29.11 binnen de dertig dagen nadat hij (zij) er kennis van heeft genomen. Dit verzoek moet het volgende bevatten:

  1. De naam, voornaam, geboorteplaats en -datum, evenals de woonplaats van de verzoekende partij;
  2. Een afschrift van de bestreden beslissing;
  3. Een beschrijving van de omstandigheden van het geval en de aangevoerde redenen;
  4. Elk ander nuttig document; en
  5. Een inventaris van de ter ondersteuning aangevoerde stukken van het ingestelde beroep.

Elk verzoek moet vergezeld gaan van de bovengenoemde documenten, in twee exemplaren, gewaarmerkt door de ondertekenaar van het verzoek. Als de persoon van mening is dat zijn of haar privacyrechten niet zijn gerespecteerd, kan hij of zij een klacht indienen (verzoek tot correctie, wijziging of verificatie) bij het Comité I.